آرشیو خبرنامهاخبارجلسات و سمینارها

برگزاری نشست سالانه فعالان صنعت نمایشگاهی ایران با حضور دکتر اسفهبدی

نشست سالانه فعالان صنعت نمایشگاهی ایران در سه شنبه ١٩ دی ١٣٩٦ با حضور مسئولان سایتهای نمایشگاهی استانها، برگزارکنندگان نمایشگاههای داخلی و خارجی، اعضای هیات مدیره انجمن غرفه سازان و دیگر مسئولان و مدیران ارشد این صنعت و همچنین رسانه های تخصصی صنعت نمایشگاهی در سالن خلیج فارس واقع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران برگزار گردید.

– به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ج.ا.ایران :

در این جلسه گزارشی از فرایند عضویت ایران در انجمن نمایشگاههای جهان ( BIE ) و همچنین گزارشی از برنامه های انجمن مراکز نمایشگاهی ایران و انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی ایران ارائه گردید. همچنین اعضای هیت مدیره انجمن غرفه سازان در این نسشت حضور یافتند و برخی از مسئولان این صنعت بزرگ و مهم جهانی سخنانی را در رابطه با لزوم توجه و احیای این صنعت در کشور ایراد نمودند که در زیر برخی از آنها را به اختصار می خوانیم :

نلسون حضرتی، رییس انجمن سایت داران استانی، در نشست سالانه فعالان صنعت نمایشگاهی گفت: برای حل مشکلات صنعت نمایشگاهی با یک همت عالی و همکاری مشترک در میان تمام فعالان میسر خواهد شد. از نظر اقتصادی صنعت نمایشگاه قدمتی کمتر از دو قرن دارد و می‌توان آن را یک صنعت جوان دانست.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه پر اهمیت نمایشگاه در دنیا افزود: در سال ۱۸۵۱ ما به همت امیرکبیر در اکسپو لندن شرکت کردیم و در آن زمان محل برگزاری این رویداد ۷۶ هزار متر سالن داشت. آیا اکنون که صدها سال از آن زمان می‌گذرد توانسته‌ایم به جایگاه مناسبی در زمینه برگزاری نمایشگاه برسیم؟ امروزه شاهد آن هستیم که برخی از نمایشگاه‌ها در سالن‌های نیمه کاره یا زیر چادر برگزار می‌شود که اصلا درست نیست. برگزاری ۶۲ اکسپو در دنیا نشان می‌دهد که نمایشگاه در دنیا اهمیت بالایی دارد و دولت‌های مختلف برای نمایش توان خود از آن استفاده می‌کنند.

حضرتی گفت: اکنون در صنعت نمایشگاهی ایران افراد کارکشته و خبره‌ای حضور دارند که سال‌ها در این صنعت تلاش کرده‌اند و تجربه‌های زیادی را اندوخته‌اند. با بهرمندی از تجربیات همین افرادی می‌توان شاهد رشد صنعت نمایشگاهی در کشور باشیم.

رییس انجمن سایت داران استانی ادامه داد: در سال ۱۳۴۸ با برگزاری نخستین نمایشگاه آسیایی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شاهد آغاز این صنعت در کشور بودیم. با این حال متاسفانه هیچ یک از استان‌های ما تا پس از جنگ تحمیلی سایت نمایشگاهی نداشتند و تبریز به عنوان پیشگام در این زمینه وارد عمل شده و با همت آقای ماهوتی، محلی بین‌المللی و استاندارد برای برگزاری نمایشگاه‌ها ایجاد می‌کند.

حضرتی با اشاره به حضور حسین اسفهبدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در UFI بیان کرد: ما باید نگاه خودمان را از حالت بومی و منطقه‌ای خارج کنیم و دید وسیع تری داشته باشیم. اکنون با واسطه آقای اسفهبدی، در اتحادیه جهانی نمایشگاه، کرسی داریم و این کرسی همان زبان صنعت نمایشگاهی ایران در مجامع بین‌المللی است.

او در ادامه مهم‌ترین خواسته‌های فعالان این صنعت را برشمرد و اظهار کرد: خواسته تمام فعالان نمایشگاهی از آقای اسفهبدی تشکیل یک جلسه با حضور آقای وزیر است تا بتوانیم مشکلات و دیدگاه‌های خودمان را به ایشان منتقل کنیم. توجه وزیر نسبت به صنعت نمایشگاه تا امروز مثبت نبوده و ما انتظار داریم که این دیدگاه تغییر کرده و توجه بیشتری به این صنعت از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت شاهد باشیم.

نلسون حضرتی در پایان گفت: مورد دیگر مشخص شدن متولی اصلی صنعت نمایشگاهی در کشور است. در شرایط فعلی نمایشگاه‌ها به صورت کمی در حال گسترش هستند و این مورد اصلا به نفع این صنعت نیست. آیا در آلمان هم این چنین نمایشگاه‌ها در حال رشد هستند؟ این کشور با داشتن فضایی نمایشگاهی بیش از ۲ میلیون متر مربع، تنها ۲۲ سایت نمایشگاهی دارد و به هیج عنوان اجازه نداده است که رشد کمی نمایشگاه به کیفیت آنها لطمه وارد کند. ما نیز باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم.

انجمن_نمایشگاهی_(1)_7495انجمن_نمایشگاهی_(2)_7496انجمن_نمایشگاهی_(4)_7498انجمن_نمایشگاهی_(4)_7498

شهنام سپاسدار، دبیر انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه‌ نیز در دومین نشست سالانه فعالان صنعت نمایشگاهی گفت: تدوین اقدامات صنعت نمایشگاهی و تلاش برای معرفی فعالیت‌های این حوزه به عنوان یک صنعت تخصصی، توجه به پیشکسوتان این عرصه و ایجاد اتاق فکر برای فعالان این حوزه از اقدامات خلاقانه و موثری است که در طول دولت تدبیر و امید به دست آمد.

وی در ادامه سخنان خود از اقدامات مهم و موثر دیگر مسئولان صنعت نمایشگاهی نام برد و گفت:رشد فزاینده کمی و کیفی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، برگزاری دو اکسپو بزرگ و موثر و پیش‌بینی حضور در اکسپو ۲۰۲۰، برگزاری دو نمایشگاه اختصاصی مهم در ایتالیا و ترکیه، راه اندازی سیستم مکانیزه و پرتال مجریان، ایجاد ساز و کارهای موثر در فرآیند فعالیت‌ها، تثبیت جایگاه صنعت نمایشگاهی در برنامه‌ریزی‌های دولت برای برنامه ششم توسعه، انتظام و رتبه‌بندی شرکت‌های غرفه‌ساز با وجود بیش از ۲۵۰ شرکت غرفه‌ساز شناخته شده، حمایت از سه انجمن و امضای تفاهم‌نامه در روز صنعت نمایشگاهی، توجه ویژه به امور روابط عمومی و حمایت از خبرنگاران این حوزه، انجام اصلاحات در سایت نمایشگاهی از جمله توسعه بهبود فضای بهداشتی، آسفالت معابر، افزایش سالن‌های نمایشگاهی به حدود حدود ۱۵ هزار متر مربع، تامین امنیت نمایشگاه‌ها و تبیین نقش صنعت نمایشگاه در منظر UFI همگی از اقدامات موثر در صنعت نمایشگاهی بود. با این حال هنوز هم صنعت نمایشگاهی نیازهایی دارد که باید به آن توجه کرد

سپاسدار با اشاره به نیازهای صنعت نمایشگاهی افزود: لزوم ایجاد هماهنگی و ظرفیت‌شناسی سایت‌های نمایشگاهی کشور به ویژه در سایت‌های مهم پایتخت از جمله سایت نمایشگاه بین المللی تهران، شهر آفتاب، بوستان گفت‌وگو، مصلی امام خمینی (ره) و سایر سایت‌های کوچک و بزرگ، اهمیت تدوین تقویم بلند مدت چند ساله به منظور افزایش هماهنگی میان برگزار کنندگان و مخاطبان از جمله نیازهایی است که صنعت نمایشگاهی کمبود آن را احساس می‌کند و باید هرچه زودتر به آن پرداخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا