اخبار

دستورالعمل جدید مجوز غرفه سازی

با توجه به مشکلات بوجود آمده در بحث گرید غرفه سازی و بار حقوقی ایجاد شده از بابت سوءتعبیر ایجاد شده از جانب بعضی از شرکت های غرفه ساز در باب این موضوع برای شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران و همچنین عدم تعادل و توازن در تخصیص گرید برای شرکت های مختلف بنا به عدم امکان راستی آزمایی مدارک ارائه شده، و نیز ایجاد سوء تعبیر در برداشت مشارکت کنندگان نمایشگاه های مختلف از ارائه گرید به عنوان درجه کیفیت غرفه سازان ( در صورتیکه موضوع گرید در واقع نشان کمیت توانایی شرکت های غرفه ساز می باشد نه کیفیت خدمات آنها) ، انجمن غرفه سازان با بررسی جمیع موارد ذکر شده پیشنهاد به حذف گرید و باقی ماندن متراژ مجاز کار برای تمامی غرفه سازان دارای صلاحیت کار در سایت نمایشگاه بین المللی تهران را در اسفند 1396 ارائه نمود.

با عنایت به تمامی موارد مذکور و مشکلاتی که تمامی دست اندرکاران این حوزه از آنها مطلع بودند همانطور که پیشتر اعلام شد روند تدوین دستورالعمل جدید در کمیته راستی آزمایی آغاز و بعد 7 ماه جلسات مداوم، خروجی در قالب دستورالعمل جدید به تایید مدیرعامل محترم شرکت سهامی رسید و روند اجرایی آن توسط انجمن غرفه سازان در حال آماده سازی می باشد.

خلاصه ای از دستورالعمل جدید غرفه سازی:

دراین دستورالعمل تمامی دارندگان گواهینامه صلاحیت غرفه سازی سابق( گرید) و همچنین متقاضان جدید، می بایست مدارک خود را در دو قالب مستندات عمومی و اختصاصی به انجمن عرضه نمایند.

مدارک عمومی شامل:

  • دارا بودن شخصیت حقوقی ثبت شده در اداره ثبت شرکت ها با موضوع مرتبط با ساخت غرف نمايشگاهي.
  • استعلام وجود پرونده در اداره مالیات و دارایی در خصوص شرکت غرفه ساز متقاضی دریافت مجوز فعالیت غرفه سازی
  • استعلام از اداره تامین اجتماعی در خصوص شرکت غرفه ساز متقاضی دریافت مجوز فعالیت غرفه سازی
  • ارائه عدم سوء پیشینه برای مدیر عامل شرکت غرفه ساز متقاضی دریافت مجوز فعالیت غرفه سازی
  • شرکت در دوره های آموزشی مصوب شده مطابق این دستورالعمل و اخذ مدارک مربوطه
  • فرم تعهدنامه امضا شده توسط شرکت غرفه ساز متقاضی دریافت مجوز فعالیت غرفه سازی
  • دارا بودن دفتر اداری فعال و مجهز در استان تهران و البرز

 و مدارک اختصاصی شامل:

  • تعداد لیست بیمه کارکنان شرکت
  • متراژ کارگاه در صورت دارا بودن دارا بودن کارگاه فعال جهت ساخت غرف نمایشگاهی مجهز به ماشین آلات مربوطه و انبار تجهیزات.
  • دارا بودن حداقل یک نفر پرسنل دارای مدرک تحصیلی مهندسی عمران يا معماری دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی معتبر موجود در لیست بیمه کارکنان و یا قراداد رسمی ویژه اعضای انجمن
  • دارا بودن حداقل یک نفر تکنسین برق دارای مدرک دیپلم برق یا گواهینامه های فنی و حرفه ای از آموزشگاه های مورد تائید وزارت کار در لیست بیمه کارکنان.
  • دارا بودن حداقل یک نقر پرسنل HSEE دارای گواهینامه تأیید صلاحیت مسئول ایمنی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در لیست بیمه کارکنان.

در آیین نامه جدید تمامی واجدین شرایطی که مدارک عمومی و مدارک اختصاصی را دارا باشند یک گواهینامه یکسان به نام (مجوز فعالیت غرفه سازی) دریافت می دارند و هیچگونه سطح بندی در مدرک ارائه شده وجود نخواهد داشت.       این موضوع با توجه به درخواست اکثریت غرفه سازان انجام گرفته است که نسبت به شیوه گذشته انتقادی درست در مورد کمی بودن  گریدها ولی معرفی و اظهار آن به عنوان کیفیت، داشته اند.

از دیگر مشخصات موجود در دستورالعمل جدید و تغییرات ایجاد شده نسبت به آیین نامه گذشته می توان به واقعی سازی مفاد آن اشاره کرد. تعدیل متراژ مجاز ساخت در این دستور العمل جهت تقسیم عادلانه تر کار در بین تمامی شاغلین صورت گرفته است.

متراژ مجاز ساخت به چهار دسته 150،400،800،1200 متر مربع تقسیم گردیده است که این رقم ها نسبت به گذشته تعدیل گردیده است و تمامی شرکت های دارای مجوز فعالیت غرفه سازی با توجه به مدارک اختصاصی ارائه شده یکی از چهار قالب متراژ مجاز را دریافت می کنند ولی این دسته بندی در هیچ کجا معرفی و ارائه نمی گردد و فقط دارنده آن از نوع آن مطلع است.

در مورد مدارک و مستندات اختصاصی نیز کاهش متراژ کارگاه و تعداد بیمه  در جهت واقعی سازی آن انجام گرفته است. برای مثال در گرید A سابق ارائه 700 متر مربع کارگاه اجباری بوده است که در دستور العمل جدید حداکثر متراژ کارگاه مورد نیاز 300 متر مربع می باشد.  بازدید از کارگاه ها و استعلام از مستندات بیمه ای و غیره تماماً در جهت واقعی سازی ارائه مستندات می باشد.

 

 

 آموزش نیز به عنوان یکی دیگر از موارد جا مانده در آیین نامه گذشته در دستور العمل جدید لحاظ گردیده است که در جهت بروز رسانی مجموعه های غرفه ساز نقش اساسی داشته و می تواند باعث پیشرفت و تعالی صنف گردد.

توجه به مبحث آموزش به خصوص برای مجموعه های جوان تر می تواند مسیری هموارتر در جهت رشد ایجاد نماید و راهی باشد برای بروزرسانی تمامی افراد شاغل در صنف.

ایجاد پرونده های الکترونیک در جهت دسترسی آسان تر و شفافیت بیشتر نیز از نکات جامانده از آیین نامه گذشته است که مقرر گردیده است که دستور العمل جدید این موضوع با استفاده از سامانه جامع غرفه سازی محقق گردد. موضوع پرونده های الکترونیک می تواند بسیاری از موارد مورد اختلاف موجود را کم کرده و به هویت بخشی واقعی مجموعه های غرفه ساز کمک شایانی نماید.

اصلاح تعاریف موجود در آیین نامه گذشته نیز خود یکی از اتفاقات مثبت در دستور العمل موجود می باشد. اضافه کردن برخی تعاریف و اصلاح بعضی دیگر، در روند واقعی سازی و مشخص کردن حدود قانونی هر یک از ارکان های تعریف شده از این جمله می باشد.

ارتقا نقش انجمن در دستورالعمل جدید و تبدیل آن از دبیرخانه جمع آوری مدراک در آیین نامه سابق به مرجع جمع آوری مدارک، پایش آنها، بازرسی از کارگاه ها ، برگزاری دوره های آموزشی ، انجام استعلام ها و صدور اولیه مجوز و در نهایت صدور نهایی مجوز از وظایف محول شده به انجمن غرفه سازان می باشد.

این وظایف و نقش ها می تواند به محوریت نقش انجمن درصنف کمک شایانی نماید و باعث ایجاد فضای همگرایی و یکپارچگی در تمامی مجموعه های شاغل گردد.

نظام مندی شرکت های جدید الورود نیز در دستور العمل جدید مورد تاکید واقع گردیده و مسیر مشخصی برای دریافت مجوز این دسته مشخص گردیده است. این موضوع در جهت حمایت از شاغلین صنف و ایجاد دروازه های مطمئن برای آن؛ از موارد بسیار مهم نادیده گرفته شده در آیین نامه سابق می باشد.

بصورت خلاصه می توان روند اجرایی این دستور العمل را بصورت ذیل تفسیر نمود:

1- ثبت درخواست و تکمیل مشخصات اولیه شرکتی از جمله مشخصات، بیمه ، مالیات، شماره ثبت و….. در سامانه .

2-تکمیل مشخصات مدیر عامل و نماینده مربوطه و نیز مشخصات کارگاه ودفتر شرکت متقاضی در سامانه.

3- ارسال مستندات مربوط به ناظر فنی، تکنسین برق و HSE  و نیز اعلام تعداد نفرات بیمه بطور متوسط در شش ماه گذشته و در صورت وجود متراژ کارگاه در سامانه.

4- مراجعه حضوری بنا به وقت قبلی تعیین شده به محل حضور تیم اجرایی صدور مجوز و ارائه برابر اصل مدارک قید شده در دستور العمل مانند اجاره نامه ها، مدارک تحصیلی و… ، و نیز دسترسی به صفحه  تامین اجتماعی شرکت جهت بررسی موارد اعلامی و همچنین ارائه عدم سوء پیشینه.

5- بازدید از کارگاه در صورت اعلام وجود کارگاه از سوی متقاضی.

6- ارائه مدارک آموزشی دوره های مربوطه که توسط انجمن برگزار می شوند.

7- دریافت مجوز غرفه سازی .

  • تمامی موارد بالا از طریق سامانه جامع غرفه سازی انجام می شوند و روند بررسی ها برای متقاضیان در سامانه نمایش داده می گردد.
  • دفتر ویژه ای جهت استقرار تیم اجرایی این دستور العمل در نظر گرفته خواهد شد.
  • جهت انجام امور مذکور تمامی متقاضیان می بایست مبالغی را در مراحل مختلف پرداخت نمایند که این مبالغ برای اعضای انجمن و دیگر مجموعه های شاغل متفاوت خواهد بود.
  • تمامی مراحل مذکور توسط تیم اجرایی انجمن غرفه سازان با نظارت عالیه شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران به انجام خواهد رسید.
  • زمان آغاز روند فوق الذکر توسط انجمن اطلاع رسانی و ضرب الاجلی جهت انجام امور در نظر گرفته خواهد شد که در پایان فرصت اعلام شده تنها دارندگان مجوز جدید اجازه فعالیت در نمایشگاه بین المللی تهران را خواهند داشت.

با توجه به روند اجرایی ذکر شده و مفاد دستور العمل می توان به قطعیت اعلام کرد تمامی تلاش های انجام شده از سوی انجمن و شرکت سهامی در قالب کمیته راستی آزمایی که تدوین این دستور العمل را به عهده داشته و بیش از 26 جلسه کارشناسی را در این زمینه برگزار نموده است؛ احقاق حق تمامی فعالین این صنف بنا به میزان واقعی توانایی ها و پتانسیل های موجود هر شرکت بوده است و با عنایت به عدم وجود تمایز در مجوز صادره ، تمامی شرکت های دارنده این مجوز در رقابتی برابر می توانند به بازاریابی های خود بپردازند و تنها با اتکا به توانایی های خود به رقابتی سالم بپردازند .

 همچنین در مورد چهار دسته متراژ مجاز ساخت همانطور که اشاره گردید این موضوع تنها در سامانه جامع غرفه سازی تعریف گردیده است که شرکت های فعال می توانند بصورت واقعی (بدون مشکلات گذشته در زمینه ارائه گرید جهت بازاریابی) بنا به میزان فعالیت خود ، میزان سرمایه گذاری خود را مشخص نمایند. برای مثال شرکتی که در هر دوره نمایشگاهی بطور متوسط حدود 400 متر مربع غرفه می سازد نیازی نخواهد داشت امکانات بیشتر از گروه 3 را ایجاد نماید که این موضوع می تواند باعث ایجاد تناسب بین درآمدها و هزینه ها گردد. شایان ذکر است این دستور العمل بصورت سالانه مورد بازبینی قرار خواهد گرفت تا مشکلات و معایب احتمالی آن که پس از اجرا مشخص می گردد، شناسایی و رفع گردد.

دانلود  دستورالعمل جدید مصوب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا